18 Nisan 2012 Çarşamba

Stratejik Yönetim / Stratejik Planlama - İç Değerlendirme - Değer Zinciri - Değer Sistemi 2

iç değerlendirme, İç Analiz, İç Analiz Nedir, Durum Analizi, Durum Analizi Nedir, Değer Sistemi, Değer Sistemi Nedir, Değer Zinciri, Değer Zinciri Nedir, Michael E. Porter değer sistemi, Michael E. Porter değer zinciri,


Rekabetçi anlamda "Değer", bir şirketin ürettiği ürün ve hizmetler karşılığında müşterilerin ödemeye gönüllü oldukları tutar olarak tanımlanır. "Değer" toplam ciro ile ölçülür (Birim fiyat ve toplam miktarın birlikte yansıması). Müşteriler için üretilen "Değer"in, "Değer"in üretilmesi için katlanılan maliyetten fazla olması genel bir strateji niteliğindedir."Toplam Değer" değeri yaratan faaliyetlerin maliyeti ve kar marjından oluşur. Değer yaratıcı faaliyetler, tasarım, üretim, pazarlama, dağıtım gibi faaliyetlerden oluşur. Porter, bir şirkette mevcut olduğu varsayılan faaliyetleri bir model içerisine oturtmaktadır. Jenerik model yukarıda verilmektedir.
Modelde görüldüğü üzere "Değer Yaratan Faaliyetler, "Esas Faaliyetler-Primary Activities" ve "Destek Faaliyetler-Support Activities-Secondary Activities" olarak ikiye ayrımlanmaktadır. "Esas Faaliyetler" ürün ve/veya hizmetin üretilmesi, satışı, müşteriye teslimi ve satış sonrası faaliyetlerini kapsamaktadır. Esas Faaliyetler beş ana faaliyet kategorisine ayrılmıştır. Bunlar Giriş Lojistiği  (Inbound Logistics), Üretim (Operations), Çıkış Lojistiği (Outbound Logistics), Pazarlama ve Satış (Marketing and Sales) ve Satış Sonrası (Service) faaliyetleridir. "Destek Faaliyetler" ise ürün ve hizmetin üretilmesi faaliyetlerini destekleyen, satın alınan girdileri, insan kaynaklarını, gerekli teknolojiyi sağlayan faaliyetlerdir. Bu tür faaliyetler kuruluşun tümüne yönelik genel faaliyetler olabileceği gibi belli esas faaliyetler ile ilgili de olabilir. Esas faaliyetler ve destek faaliyetler birbirleriyle ilişkili faaliyetlerdir.

Esas Faaliyetler:
Giriş Lojistiği: Hammadde, malzeme, parça vb ürün bileşenlerinin kabul edilmesi, stoklanması ve ürün hatlarına sevkedilmesi ile ilgili malzeme elleçleme, ambarlama, stok kontrol, araç çizelgelemesi, tedarikçi iade işlemleri gibi alt faaliyetleri kapsar.
Üretim veya Operasyon: Ürün girdilerinin, nihai ürüne dönüştürülmesi ile ilgili talaşlı imalat, montaj, test ve ambalajlama gibi alt faaliyetleri kapsar.
Çıkış Lojistiği: Üretilen nihai ürünün, stoklanması ve müşteriye ulaştırılması ile ilgili, elleçleme, nihai ürün ambarlanması, siparişlerin alınması ve  teslimat sevk planlaması, araç çizelgeleme işlemleri gibi alt faaliyetleri kapsar.
Pazarlama ve Satış: Alıcıların ürünlere talip olmasıyla ilgili ortamları ve yöntemleri oluşturma faaliyetleri; alıcıları cezbetmeye yönelik reklam ve promosyon faaliyetleri, satış teşkilatı, teklif verme, satış kanallarının oluşturulması, ürün  fiyatlaması gibi faaliyetleri kapsar.
Satış Sonrası Hizmetleri: Ürünün değerini muhafaza etmek ve arttırmak ile ilgili ürün kurulum, arıza giderme, yedek parça, eğitim gibi faaliyetlerdir.

Destek Faaliyetler
Tedarik: Bu faaliyet şirketin değer zincirinde kullandığı girdilerin satın alınması işlevi ile ilgilidir. Satın alınan girdiler ürünün içeriğine doğrudan giren hammadde ve parçalar olabildiği gibi, ürün bileşimine girmeyen ancak ürünün üretilmesi için gerekli olan levazımat, makina ve teçhizat, bina vb yatırım malları ve malzemeleri de olabilir. Satın alınan girdiler üretime yönelik faaliyetinin yanısıra diğer esas faaliyetler ve destek faaliyetler için de girdi olabilir. Örneğin Teknoloji Geliştirme destek faaliyeti için test ekipmanları ve laboratuar malzemeleri gerekli olabilir. Tedarik Faaliyeti, tedarikçi prosedürleri, tedarikçilerin seçilmesi ve kalifikasyonu ve bilgi sistemleri gibi teknolojilerin kullanımını gerektirebilir.
Teknoloji Geliştirilmesi: Değer yaratmaya yönelik her faaliyet, know-how, prosedürler, üretim ekipmanları vb bir teknolojiyi bünyesinde barındırır.
Teknoloji Geliştirilmesi faaliyeti ürün ve proseslerin iyileştirilmesi ve geliştirlmesi için gerekli her türlü çabayı kapsar. ARGE faaliyetinden daha kapsamlı ve geniş bir faaliyete işaret eder. Örneğin ofis otomasyonu, siparişlerin alınması ve işlenmesi için gerekli bilgi teknolojileri, muhasebe sistemleri vb bu kapsamda ele alınabilecek konulardır. Keza Teknoloji geliştirilmesi faaliyeti, temel araştırmalar, üretim süreçlerinin tasarımı ve seçilmesi, medya araştırmaları, servis hizmetleri prosedürleri vb gibi birçok alt faaliyeti de kapsayabilir.
İnsan Kaynakları Yönetimi: İnsan Kaynakları Yönetimi, işe alma, eğitim, ücretlendirme, terfi takdir mekanizmaları vb alt faaliyetleri kapsar. Gerekli yeterlikler, becerilerle donatılmış insan kaynağı çoğu kez şirketlerin ana rekabetçi avantajını oluşturmaktadır. Şirketlerin uyguladıkları insan kaynakları politikaları (ücretlendirme, eğitim, geliştirme vb) şirketlerin kendilerini rakiplerine göre farklılaştırmalarında önemli bir katkı sağlamaktadır.
Şirket Alt Yapısı: bu kapsamda genel yönetim, planlama, finansman, muhasebe, hukuk işleri, dış ilişkiler, kalite güvence ve yönetimi gibi faaliyetler kastedilmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder